söndag, september 09, 2012

Ett nytt sätt att läsa på!

I sommar inskaffade vi en IPad. Den följde med på vår semester och jag tyckte att den fyllde en bra funktion som smidig handdator/ filmspelare/ spelmojäng/ radio. Under en kväll hos mamma i jävre började jag kolla på bokus och hittade ett erbjudande om att ladda ner " kampen om tronen"- dvs Game of thrones, som vi slaviskt följt under våren, som e-bok för bara 19 kr. Jag var lite nyfiken på hur jag skulle gilla formen och slog till. Sedan dess har jag fyllt min E-bokhylla med Gardells första roman i sviten om Hiv " torka aldrig tårar utan handskar. Kärleken. " och även " Konsten att vara kvinna" av den engelska journalisten Caitlin Moran. Fördelen med att läsa en E-bok är, enligt mig:

1- man kan läsa utan nattlampa ( skärmen sköter ju belysningen)
2- tjocka böcker kan vara otympliga att hålla i och att bära med sig. Paddan är lätt och smidig.
3- läsupplevelsen ligger nära en " vanlig" bok även storleksmässigt. Bättre storlek på texten än då man läser en pocket.
4- E- böckerna tar ingen plats!
5- E-böckerna levereras direkt, man behöver inte vänta 2-5 dagar på posten efter beställning. Och ingen fraktkostnad såklart :-)även miljömässigt borde det vara en hit!?

Nackdelar är ex att batterierna kan ta slut- det händer inte en pocket. Vanliga böcker kan vara fina att ha i bokhyllan och E- hyllan ser man inte om man inte kollar i Paddan. Känslan att läsa en bok, att hålla i en bok osv försvinner och det har ett värde i sig. Jag var väldigt sugen på att köpa e- versionen av Quick- boken tex, men behärskade mig och väntar nu snällt på den vanliga hederliga i hårdpack. Jag kommer att fortsätta köpa böcker för att jag älskar att ha böcker, men även i fortsättningen kommer vissa att vara i E- form. Prova du oxå!!

Inga kommentarer: