torsdag, oktober 23, 2008

sen kväll - tidig morgon

Våra sovrutiner är inte av denna världen just nu.
Igår: Molly lägger sig med Johannes och somnar runt 19.45. Majken slumrar i mitt knä vid datorn runt kvart över sex och sover ca en timme. Vaknar, är pigg som en mört och kör gärnet till klockan blir halv tio och jag nästan bokstavligen tingar ner henne i sängen. Hos sover själv till ett eller nåt. Lyfts över till vår säng.

I morse: Molly vaknar runt fyra och stiger upp för att leka i sitt rum 04.15. Kommer tillbaka till oss igen efter en stund men kvart över fem väcker hennes ljuva stämma även Majken som glatt sätter sig upp, hostar och kräks ut vällingen från nattens mål över sängkläderna. Det är därmed dags att gå upp.....

( Det går att säga till en treåring att vara tyst. Men en treåring gör som den vill. Och man är inte så snabb den tidiga morgontimmen att man får ut henne ur sovrummet innan skadan är skedd. )

Det är svårt att förklara vad tidiga mornar gör med en människa. Lika svårt som att beskriva vad minimal egen tid ( dvs vakna barn mellan 05-21.30) gör med mig. Tur att jag har mycket att göra den här veckan, annars hade jag blivit ett vrak.

experterna skulle såklart råda oss på backevägen att försöka införa lite mer rutiner vid sänggåendet med majken. Tack för tipset! ( ja vet, det skulle vi göra för vår egen skull och andras. Ja ja ja-jag börjar ikväll)

Men som sagt. Det går över. Och skjut mig inte för att jag är trött och frånvarande vid 22. Det är överlevnadsinstinkten som talar.

ps: en stockholmsweekend i december med mamma och syster är bokad. Gissa vad jag ska göra? s o v a

ps2: ja jag har en man och han får sova lika lite som jag men jag är lite mer klagande jag vet. Han jobbar mer-mindre tid att tänka. Och jag önskar att han också fick sova på weekendresor. Men det kommer säkert ett eller annat tillfälle för honom.

Inga kommentarer: