onsdag, november 11, 2009

så var det gjort!



bild lånad från Wikipedia

I morse kl 7 anlände jag och mamma till sjukan. Jag hade ställt in mig på en längre väntan och laddat med böcker i väskan. I incheckningen fick jag till min förvåning höra att jag var först i kön. Sagt och gjort. Fick byta om till sjukhusmundering och sedan träffa läkaren som återigen gick igenom operationen muntligt. Sa adjö till mamma och fick nål i handen ( som är obehagligt värre tycker jag) Klockan åtta låg jag i operationssalen och sömnmedicinen började rinna ner i mina ådror. Det var verkligen som på film, overkligt. Här ligger jag, helt frisk och kry och ska OPERERAS!

-Tänk på något fint så kanske du drömmer om det, sa narkossköterskan och jag tänkte på alla snälla människor som var runt mig och skulle fixa mina stämband och sen, sen minns jag inget mer.

Vaknade upp halv tio och hade inte ont. Läkaren berättade att operationen gått helt perfekt, att cystan var borta och att jag nu ordineras röstvila i en vecka och blir sjukskriven i två.

Såhär efter några timmars tystnad känns livet som stum lite som att befinna sig i en bubbla. Att leva bland andra, men leva för sig själv, i sig själv.

Oturligt nog råkade Molly putta omkull en tung pall på min fot för en stund sen. Det gjorde så ont att det trillade tysta tårar. Men skrek. Nej, det gjorde jag inte!

( Ont?- det känns ungefär som när man har ont i halsen, lite sårigt/raspigt. Men äta och dricka är inget problem, matstrupen är intakt. Lite skör och trött. Men glad och tacksam)

7 kommentarer:

Anja och Jonas sa...

Man får äta glass när man har ont i halsen! Så de så!
Skönt att det gick bra, krya på dig, du kommer ha massa bra ord uppdämt när du får börja snacka igen... Eller du kanske fortsätter ett liv i det tysta?! Som ett spännande experiment?

Näää, nu svamlar jag...
Bra att det gick bra ville jag bara säga och du fixar tysta veckan galant!

Mari sa...

Skönt att det gick bra. Lite spännande ändå med utmaningen, kanske finner du något nytt hos dig själv. Kram.

Anonym sa...

Jag säger också skönt att det gick bra, hoppas du återhämtar dig snabbt! Kram!

Sanna Eriksson sa...

Bra att det hela gick bra. Passa på att vila, och skit i alla måsten. kram

Danne sa...

Du är så duktig! Prat är ändå överskattat.

Anonym sa...

Tappade rösten två dagar förra året och mina elever har aldrig varit så tysta någon gång! Jag skrev det jag ville ha sagt på whiteboardtavlan och de nickade till svar. Härlig känsla men det är ändå skumt att inte få/kunna prata. Tänker på dig/er! Kramar från Sigtuna
Ps. kommer du ner till Sthlm snart?

Hanna sa...

Maria- ja, jag kommer nästa helg, ska på teaterdagarna i hallunda och kommer att bo på söder. Har inget program på söndag vilket innebär endel shoping ;) Kanske vi kan ses då eventuellt. Åker hem vid femtiden tror jag. Ska ni uppåt under julen? Kram Hanna