lördag, mars 21, 2009

att ha två underbara barn

Idag när vi var på krokodil och fikade gick jag runt i butiken en kort sväng och tittade på påskpynt. Det slog mig att det kändes som väldigt nyss det var påsk sist. Fast det är ett år sedan.

Det som har hunnit hända är att vi har lite större barn sen påskäggsgodiset 2008. Majken är dryga ett år och Majken alldeles strax fyra. Idag springer ett barn åt höger och det andra åt vänster och så sätter man krokben på sig själv för att hinna med båda två. Annat var det med en spädis i vagnen och en i handen.

Livet har förändrats sen vi blev tvåbarnsföräldrar, kanske mer än omställningen från inget till ett barn. Med två ungar tar det mesta lite mer tid, från kläder och mat till lämna på förskolan (dagis) och gå på stan. Stunderna för ensamtid är färre och barnvaktspassen mindre frekventa.

Men kärleken tar också upp större plats. Lyckan har fått en annan innebörd. Att vi gnäller över lite sömn eller påfrestande trotsbråk är bara en liten del av föräldraskapet. För glädjen över barnen är större. Ögonblicken då man stannar upp och ser tjejerna springa runt och bubbla av skratt tillsammans är oförglömliga. Att vi ( H+J)klarar kaoset tillsammans för oss närmare och ger oss en extra gemensam ryggrad.

Vad det innebär att ha en syster i nära ålder vet jag inte, eftersom att alla mina fina fina systrar är rejält yngre än mig. Men jag ser att dom är familj. Att Majken vill vara nära Molly och att Molly glimtar till och finns där för Majken. Jag hoppas att dom kommer tt ha lika stor glädje av syskon som vi har haft av våra.

Att få barn är en gåva. ( även om det ibland är som bäst när dom sover :)

2 kommentarer:

MiTTSeTTe sa...

Ibland ramlar tröttheten över en, måste mötas. Men det är ren lycka med barn! och syskon!
/Kram

Hemliga damen sa...

Så väldigt fint skrivet. Kärlek är vad det är. Men jag håller med om att det på många sätt var en större omställning att gå från ett till två barn. Allt blev mer än dubbelt så jobbigt, men också mer än dubbelt så härligt.

Kan tipsa om att omställningen inte var lika stor från två till tre... ;). Ha det bra!