måndag, september 22, 2008

Böcker

Jag har länge burit på en fördom mot en offentlig människa, Mia Törnblom. Jag har läst många hjälp till självhjälpsböcker och trodde att hennes bok hörde till en av mängden. Härmed avsäger jag mig den fördomen och finner mig såld! jag gillar Självkänsla NU! (Finns att köpa billigt i pocketversion) Den är enkel och rak och ger bra exempel som fick mig att reflektera över mig själv och min omgivning. Som en följd av aha-upplevelsen läser jag nu hennes självbiografiska Så dumt! ( och det är inte så dumt....)

Sen är jag sugen på att börja läsa Spiderwick-serien. Följande finns att läsa på www.bokus.se:

Böckerna om Spiderwick tar oss med in i en värld fylld av mystiska sagoväsen och de innehåller precis lagom mycket fantasi och spänning för att fånga de läsare som är lite för små för Harry Potter. Vättar i väggen är den första boken i serien, som ska bli fem böcker. De nioåriga tvillingarna Jared och Simon Grace och deras äldre syster Mallory som just flyttat in i ett gammalt kråkslott tillsammans med sin nyskilda mamma. Huset är stort och spöklikt med murkna trägolv, lönndörrar och en gammal dammig vind full av spruckna koffertar och bråte. När Jared råkar hitta Arthur Spiderwicks "Fälthandbok" uppe på vinden börjar en serie märkliga händelser. Barnen upptäcker plötsligt konstiga väsen omkring sig. Inne i väggen bor en vätte - är han en snäll hustomte eller en elak vrese?

Spännade eller? ( jag gillar ju Harry P och Sagan om ringen och allt sånt där)

En annan favoritserie för barn är Vargbröder. Läste första boken som bokband med Tomas Bolme som uppläsare. Fantastiskt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och Judith läser ju Harry som du vet, men har inhandlat både Spiderwick & Vargbröder för att varva lite. Harry är ju fantastisk men ganska tungläst för mamman med sina 1000 sider minitex.Krävs ordentligt med halstabletter. Men vi har verkligen fastnat för denna kategori.

Snart snart är vi i storstan. Puss så länge.

Anja och Jonas sa...

Jag innehar också fördom mot Mia T, egentligen helt ogrundat. Kanske kan vara värt att läsa ändå om du säger det.
Är i Kirko nu, lämnde stugan igår kväll.