måndag, juni 20, 2011

hos farmor



Idag har jag och barnen varit i Skråmträsk och hälsat på min farmor som bor där. Det har varit en fin dag, trots grå himmel och regn. Allt det sköna med västerbottens inland går att hitta i den lilla by. Kossor och hästar på grönbete, röda gamla hus och bonngårdar, ängar och åkrar och sjöar. Jag har så många fina barndomsminnen därifrån. Jag var fri och glad och det fanns rymd åt alla tankar och fantasier och äventyr som uppstod i lilla, mittimellan och stora jag, där på landet. När jag såg Molly springa nerför stigen mot sommarstugan längre ner på åkern, var det nästan som att se mig själv.

Med smutsiga ben, rosiga kinder och håret uppkrullat av duggregnet satt hon sig några timmar senare motvilligt i bilen för att åka hemmåt. Då kände jag mig nästan som en skurk med vetskapen om att hon snart blir en stadsunge istället för ett barfotabarn.

2 kommentarer:

MiTTSeTTe sa...

;) du kommer att märka att här är vi också barfota;)

Hanna sa...

jodå, det tror jag säkert :)