onsdag, juli 02, 2008

varning för gnäll!

Är vansinnigt uttråkad och gnällig för tillfället.

Johannes har jobbat mkt hela veckan och kommit hem sent. Sen har han renoverat. Majken och Molly har börjat dagarna vid 05. Nästan alla jag känner jobbar fortfarande eller har sommarjobb istället för skola. Jag har alltså varit ensam med barnen mycket under en tid.Tillråga på allt har väl vädret gjort det svårare att bara njuta av stunden. Det känns inte lika kul att gå ut i regnet som i solskenet.

Dagen idag började med ett praktgräl. Molly ville ligga där jag låg och att jag skulle flytta på mig och trött som jag var orkade jag inte utan nekade. Då började hon sparkas. Majken låg brevid och fick sig nån törn. Jag blev förbannad. Försökte prata med henne i bestämd ton. Hon fortsätter sparkas. När allt det hände skulle jag, så här i efterhand bara ha gått upp, försökt avstyra bråket direkt (eftersom jag känner min dotter och vet att det inte tjänar till att bli arg på henne när hon är på det humöret och man vill få henne att sluta) men jag var trött och orkeslös och blev, liksom hon, bara mer arg och frustrerad. Så det blev höga arga röster, gråt, mer sparkanden och tillslut satt jag upp i sängen och vrålade: SLUTA!!!!!

en stund senare när allt lugnat ner sig : Jag ligger och kramar Molly och Majken sprattlar på i sängen, då kommer Johannes upp från duschen där han lägligt hållt till under hela fighten och inte hört ett smack. Lyckans ost.

Hurra ett sånt uppvakande. jag vill bara somna om och vakna upp en annan dag med solsken ute istället för grådask-igen.

Lite senare: Molly spiller ut ett glas apelsinjuice på vår vita matta. En stor härlig orangegul fäck.

Klockan är precis åtta och vi har många timmar kvar att hitta på roliga sommaraktiviteter, jag och barnen....

Inga kommentarer: