lördag, januari 03, 2009

hej då 2008-välkommen 2009!

Om jag ser tillbaka på föregående år och försöker sammanfatta det så tänker jag att året handlade mycket om att anpassa sig till det nya med två barn, att gå från arbetande till att blir föräldraledig och bebismamma igen. Att försöka lägga det berömda pusslet på ett bra sätt. Året har också handlat mycket om att finnas där för människor i min närhet. Barn, syskon, föräldrar och vänner som har gått igenom olika faser i livets skeenden. Men det har varit ett bra år. Ett bygga där man står år.

Barn: 2008 var året då vi fick smaka på hur det är att vara tvåbarnsföräldrar. Ibörjan otroligt smidigt med en liten bebis som mest åt och sov, längre fram svettigt och slitigt när storasyster är i trotsen och lillasyster klättrar och klänger överallt. Majken började året som en nyföding och slutade med spring och skratt och bus. Benämns fortfarande som skrattmonstret. Molly har blivit en rosa prinsessa med stark integritet och egen vilja som dagligen hotar med att flytta hemifrån om hon inte får bestämma. Vi blev en riktig småbarnsfamilj 08 med allt vad det innebär.

Hem: Fix och trix. Johannes och Pelle har hunnit med en hel del. Baksidan har fått en fin stor altan och garaget har rivits och byggts upp på nytt. Inomhus har småsaker fallit på plats. Vi har slitit för att bli klara och samtidigt insett att det innebär mycket jobb att bo i hus.

Jobb: Från mammaledighet jan-maj, till teaterkurs och manusskrivning i Juni och deltidsarbete med arbetslösa unga från augusti och fram till nu. Nya jobbet blev en utmaning som jag fortsätter att bita i under våren 09. Började skriva en egen sida "Hemma hos Hanna" i nya tidningen Extra och hann med 6 nummer innan tidningen tyvärr lades ner. Sidan fick flytta till PT med start i dec 08 och fortsättning följer.

Kultur: forsatte engagera mig i teaterföreningen under hela året och fick under hösten äntligen möjlighet att se lite teater eftersom att jag slutat amma. Bäst i teaterväg skulle jag säga att "Mot väggen" var. Musikupplevelse blir helt klart införskaffandet av Ipal som gjort det möjligt att spela musik i köket. Lite tunt år kulturmässigt pga bebis och byggtid.

Fest/kalas: Vi hade dop för Majken, firade Mollys treårsdag med fiskdamm och rulltårta på sängen, jag fyllde trettio och johannes 33. Mycket tid gick åt till att planera och fixa inför Maris möhippa och sedan deras bröllop som jag var värdinna för. Det blev en dag att minnas!

Tungt: trötta dagar med små barn när mycket är ogjort och behöver bli klart. Garagets varande hängde över oss från sommar till vinter. Ändå småsaker om man jämnför. Inga stora olyckor.

Resor: åkte till stockholm på tjejresa i september-frihet och luft under vingarna. Åkte med mamma och mia till samma stad i december och shoppade i julruschen- fint att få tid till syster och mor. Annars har jag mest gått mellan stan och backen.

Inköp: Datorn i början av året. Odd Mollykoftan i 30årspresent. inredningsgrejs från ikea.

Kläder och hår: mycket tights, lösa jeans och längre tunikor i skönt matrial. Odd Molly gjorde entre i min garderob med en kofta, ett sockpar och sist en velorklänning. Håret blev klippt i olika kortare frisyrer och färgades först mörkt, sedan rött fram på höstkanten. Utan Challan hade jag dött hårdöden flera gånger om.

Bokväg: lite chic-lit, lite fantasy, mycket barnböcker och några deckare. En bok som stannar kvar i mig är vackra Tusen strålande solar.

Inga kommentarer: