måndag, april 16, 2007

med ett barn under armen

och en barnvaruvagn i andra stönade jag mig runt på coop idag. Pust.
Vi cyklade ( ambitiöst!!!) till affären i solskenet och jag tänkte, det går säkert bra om hon får en egen vagn. Vi ska ändå handla så lite. Bara det som rymms i cykelkorgen. Och sagt och gjort. Det började vid brödet. Då skulle skorna av.

- Nej! Inte ha skorna
Jag med lugn pedagogisk röst och på ögonnivå
- Jo Molly, vi måste ha skorna på i affären. Det har alla. Annars blir man skitig.
- Nähä!
Molly skakar av skorna och springer. Jag grabbar tag i henne. Nu inte lika lugn.
- Molly! Du MÅSTE ha skorna.
-NEEEEJ

Nu tar jag upp henne, bär skor, barn ca 14 kg och skjuter matkorgsvagnen framför mig. Köper mjölk och fil och kalkon och kyckling. När vi kommer till frukten är jag trött iarmen och släpper ner barfotaungen som genast gömmer sig vid närmaste gömställe. Det blir till att bära igen för att överhuvudtaget ta sig någonstans. Det hela slutar med att Molly får gå utan skor ut till cykleln och att jag HOTAR med att lämna skorna på coop om hon inte tar på dom. Det fungerar. Vi cyklar hem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj, oj, jag känner att vi också är på väg därhän (det skiljer ju två månader mellan Molly och Olle). "Vill du läsa bok med pappa?" "NEEEEEEEEEJ". (Egentligen det bästa han vet).

Anonym sa...

Hm. För ungefär 4 år sedan så gjorde Liam nåt liknande. Petter bar ut honom i bilen, skrikandes. Sedan försökte han öppna bildörren i farten när vi körde iväg. Det är enda gången Petter har blivit ARG på riktigt på Liam. Han taggade ner ganska rejält med skriken på Ica efter det...