torsdag, mars 20, 2008

vad äter man till påsk?


Jag har full koll på det här med påskpynt, resan till blåkulla och framförallt påskägg m tillhörande godis ( ska läsa på lite i bibelkunskap men det brukar gå rätt bra filmer om jesus och korsfestelsen osv)

Men vad äter man egentligen till påsk som är så speciellt? Ägg såklart, fast för mig är det ett tillbehör på en macka eller till bak och mjölmat. Jag har i bakhuvudet en bild av sill, men det går bort för mig som inte äter fisk. Sitter med matlistan för veckan och känner ett visst huvudbry. Det blir liksom svårare att planera när man inte riktigt vet vad man ska göra. Och jag kan avslöja att handlingen igår ( till dopet) var horribel. Fullt av pensionärer och föräldralediga. Svårt att komma fram överallt eftersom att alla känner alla och står stilla och pratar. Och äggen var slut ( som tur var inte dom dyra ekologiska som jag köper:) vilket beklagades runt om i mjölkdisken. Och jag undrade detsamma som idag, vad köper folk egentligen nu som skiljer från andra helger? Informera mig gärna. Själv sätter jag frågetecken på matlistan för fredag, lördag och hemgjord pizza söndag och kycklingcurry måndag. Och sen hoppas jag att vi blir bortbjudna istället för att improvisera de dagarna.....

2 kommentarer:

Anja och Jonas sa...

Glad påsk Lidströms och hoppas dopet blir bra (och att du hittar lämplig outfit!)
Jul, påsk och midsommar, alltid samma mat, sill, lax osv. Svenskarna vill inte riktigt variera sig.
Vi åker till fjälls idag
Kram från Kiruna

hem ljuva hem- helena sa...

Säger som de ovan att de flesta äter nog "julmat" även till påsk; lax, sill, Janssons, ägg osv. Många äter nog lamm också.
Vi är bortbjudna på mat hos föräldrarna hela helgen så vi får se vad det bjuds på. Vi brukar dock aldrig bli besvikna. Glad påsk och hoppas att dopet blir fint!