torsdag, september 30, 2010

tankar om ägg

Jag åt mycket ägg under min kostomläggning inför halvmaran. Proteiner som mättade bra och som kunde tillagas på olika sätt och som jag dessutom tyckte om ( till skillnad från kött!) Utifrån detta började jag observera hur olika lätt det var att skala kokade ägg. Det enda jag utifrån empiriska undersökningar kunnat komma fram till är att de ekologiska äggen är lättskalade oavsett koktid, medan de billigare storpacksskalen inte vill släppa taget om ägget och därav går sönder.

Har ni observerat samma sak? Är det någon som har en teori om vad detta beror på. Jag har hursomhelst lämnat det billigare alternativen och köper numera bara de skalbara ekologiska äggen!

1 kommentar:

MiTTSeTTe sa...

jag tror att det kan bero på hur färska äggen är också, jag gillar också ägg!
Kram på dig