lördag, februari 02, 2008

varför skaffar man hus?

Sitter och tänker på att idag är det lördag och då får jag äta GODIS. Jag ska börja snart. En annan sak jag tänkt mkt på senaste tiden är, varför skaffar man hus när man är småbarnförälder. Man får ju såååå mycket mer utrymme att STÄDA. Jag kan säga att det ligger dammtussar blandat med leksaker, pärlor, ris, korv, bröstskyddsinlägg, blöjor, handdukar, tvätt mm mm överallt runt om de ca 140 kvm vi bor på. Och källarn är full med grejor i och utanför kartonger. Jag hinner inte städa-eller-jag prioriterar annat-eller-jag orkar inte helt enkelt. Sen vet jag att när den fina vita snön tinar upp kommer den härliga uppgrävda tomten att börja synas och projekt trädgård sätter igång. Och visst ja, vi skulle ju bygga dubbelgarage!

Pust

Men ok, jag gillar att bo i hus. Speciellt när det är skymning och man inte ser dammet på fönsterbrädan eller kökslampan. När man får tända en eld i brasan och plockat undan det värsta från golvet. Då känns det som att man klarar av uppgiften att hålla huset i gott skick. Men ibland undrar jag om det inte vore enklare att bo i en skogskoja, eller iallafall en mindre lägenhet? Sen kan man köpa hus när man blir pensionär och bara ska städa upp efter sig själv.

Och JA, vi kunde börja rensa bland alla grejer. Slänga, sortera och bära undan. Men det får bli en annan dag. En piggare dag.

3 kommentarer:

Anja och Jonas sa...

Hahaha... Amningsinlägg, ris, pärlor, dammtussar och korv, kan kanske bli en god gryta till middag!? ;o)
Tänker det samma om städningen fast vi bara bytte från 45 kvm till 65kvm. Och ni har ändå det dubbla!
Städa varje fredag som Pippi behöver man inte göra, det finns viktigare saker att göra, mysa vid brasan med familjen t.ex!
Pite med lill-Tjernlund blir i mars tror vi. Ses då!

Annas resa sa...

Apropå godissuget...
Själv minns jag att jag alltid varit extra-tok-super-godissugen i början av mina amningsperioder. Och om man smakar på bröstmjölken är den ju supersöt - alltså borde man liksom göra av med mer socker än vanligt själv (och måste fylla på mer än vanligt sen). Men detta är min alldeles egna hemsnickrade lösning på att blidka sockermonstret...
Var snäll med själv ändå och ta dig som du är!
Förresten har jag hälsningar till er från F&H, peruvännerna. De var hos oss i julas och de skickade hälsningar då. kom inte på det förrän nu...

Anonym sa...

Tycker att det är helt rätt prioritering att inte ha det tipp topp... vad är det för meningen med att ha ett hem och det inte syns att det bor ngn där...