fredag, mars 23, 2007

forum för arbetsmarknadsfrågor

Jag har ju haft funderingar på att starta eget. Och bestämt mig för att göra det genom en faktureringstjänst som finns i teaterförbundet som jag är medlem i. Då ställs man genast inför en massa frågor. Vad ska man ta betalt? Hur ska man agera i olika arbetssituationer, mm mm. Igår lunchade jag med en fd Pitetjej i Luleå som startat ett forum, en mötesplats för tjejer/kvinnor där de diskuterar frågor kring arbete, och stöttar varandra i olika frågor kring arbetslivet. Ett arbetslivskontaktnät helt enkelt. Det tycker jag var en väldigt bra ide. De träffas ca en gång i månaden och den ansvariga för träffen kommer med ett tema som diskuteras. De håller på ca 2 timmar. Frågor som tex "hur ser jag på min arbetssituation om 5 år" " vad kan jag göra för att förbättra min arbetssituation" tas upp. Vi behöver också kontaktnät! Är det nån som vill vara med? Vad säger ni? Ska vi starta upp ett "Syster" nät till det i luleå? kommentera! Jag kan vara intiativtagare om jag ser att det finns behov....Kolla med de ni känner ( egna företagare, anställda eller arbetssökande)

4 kommentarer:

Anonym sa...

grattis tii jobberbj. ska bli spännande att höra om det. Olle är kärnfrisk, vi med, vi får försöka ses snart, eller hur?

Anonym sa...

Det tycker jag verkligen. Tänkt mkt på er idag! Kanske fika på backevägen på söndag? vet inte hur det blir med krokodil imogon, avaktar lite med att bestämma. Ska ni dit?

Anonym sa...

Gärna backevägen söndag! Vi ska nog till krokodil med Freddes pappa imorgon, runt halv tolv, dyk gärna upp!

Anonym sa...

NÄtverk/kontaktnät är jättebra. Nuförtiden får manalla jobb genom kontakter. Jag och mina gamla studentkamrater har startat ett nätverk mest för att träffas och diskutera saker, tipsa varandra om jobb och kanske på längre sikt ta konsultjobb genom nätverket. Bara det att träffa regelbundet folk i samma branch, som ställs inför samma problem, och har samma intressen och lärt sig genom olika erfarenheter är hur nyttigt som helst. Och det finns inget pris på hur mycket det är värt att ha någonstans att dryfta såna saker på. Nätverk är bra, det ger kokntakter och i förlängningen jobb. Men själva nätverket får inte bli själva huvudgrejjen utan en hjälp att nå sitt mål. Om det inte är så att nätverket är målet. Kör säger jag!