tisdag, mars 20, 2007

vad jag ser från mitt kontorsfönster


Jag har alltid, eller iallfall länge, drömt om att ha ett eget kontor. Nu har jag det och det känns otroligt lyxigt. Jag tillbringar mycket tid här inne, det kan alla som är ofta här intyga. På dagarna sitter jag framför datorn och skriver/mailar/hittar på nya projekt och på kvällen hägrar tradera, bloggläsning och annat kul. I dagsläget önskar jag mig en ny dator, en liten bärbar sak som är enkel, snabb och snygg. Men det är bara grädden på moset ( vaddå grädden på moset? Smör brukar man väl ha...?)Nåväl. Tänkte berätta om min utsikt. Smurfit Kappa kraftliner. Assi i folkmun. Den stora fabriken som försörjer ett stort antal familjer i Piteå. Hela mitt liv har jag bott nära stora gråa byggnader som sprutar rök. I öjebyn bodde vi granne med ABB och åren på backevägen 9 hade jag samma vy som nu. Det känns väldigt normalt med fabriker med andra ord.

Just nu flyger röken mot havet. Tjock och vit. Och det snöar lite. Morfar gick förbi på gångvägen som oxå ses från kontoret. Han kommer säkert förbi när han gått sin runda. Och fabriken står med all sannorlikhet kvar tills imorgon. Undra om jag skulle våga mig på att spränga den i kommande deckare....nä, det är nog nån som får dö istället...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det här med deckaren är spännande redan innan jag läst den! Kan vi säga att vi kanske hälsar på imorgon? Det beror på hur trött jag är efter bildekorer på jobbet. Alltså en stund efter middan om det passar?

Anonym sa...

ja, jättekul. Hör av dig när du vet hur du känner dig! Vi är hemma.
jag tycker oxå det är spännande men har ingen intrig än. Mer än ond bråd död alltså.

Anonym sa...

ÅÅH! Olle spydde inatt! Så ni vill nog inte ha besök ända... Denna magsjuka! Synd, synd, vi tar det en annan dag? Kram!

Anonym sa...

Å va trist och så synd om Olle! Men jag håller med, han bör nog hållas hemma, för bådas skull. Och vi får ta det en annan gång. kram och krya på lillgrabben

Anonym sa...

emma: Vad tror du om en skyltmontör som ska montera upp en ny skylt i samband med ett namnbyte/logobyte högst upp på fasaden och som ramlar ner, men det var ingen olyckshändelse utan ett mystiskt MORD?

Anonym sa...

Hmmmmm.... ska fundera på saken! Men om det blir så har jag en tillförlitlig källa att hämta ur, eller? Undra bara vem som ska bli min kontakt på fabriken.... Och vem ska bli min utredare? En nyexad journalist på PT som gör repotaget om olyckan???

Anonym sa...

för att inte tala om utsikten över jästfabriken i Rotebro. Den spydde kanske inte ut rök, men den har gett oss möjlighet till mången trevlig kväll i berusningens tecken. Viva la jäst!