tisdag, februari 20, 2007

Leken som rum för livet

Idag har jag lyssnat på så mkt bra. Och gråtit mig igenom en föreläsning av Lars Björklund, präst och författare, som pratade om livsfrågor som, vem är vi? Var kommer vi ifrån? vad är meningen med livet och vad händer efter döden? Erfarenheter från hans år som sjukhuspräst. Arbetet med barn och deras möten med döden. Sorg och bearbetning av livet. Jag tänkte mycket på hur det var när min pappa dog. På lillebror som var 5 år och Eva som blev ensammen med 4 barn. Och på den fantastiska sjukhusprästen vi mötte. Dom verkar vara fantastiska människor, dom där prästerna som ständigt vågar finnas där för människor i katastrofer och smärta. Dom ger mig inspiration i livet.

I leken bearbetar barn det dom upplever. Det som varit, det som är och det som väntar. Som dramapedagog och vän av fantasi tycker jag att vi borde leka mer. Öva oss inför den framtid som kanske oroar oss. Vi har mkt att lära av dom kloka små.

Molly har för övrigt lagt sina första konstnärliga kritsträck på våra vita tapeter i hallen. Ett gult och ett rött. Nu saknas bara huvudfotingar, bilar och Mollyskrift mm mm.

2 kommentarer:

Livet på Storgatan sa...

Hej kära vän! härligt med en sån bra och känslomässig föreläsning!

Jag ser fram emot att se mollys konst nästa gång jag kommer, puss jill

Anonym sa...

Hej Hanna!

Skönt för dig, att sjukhusprästens föreläsning berörde dig på djupet och gav dig så många positiva tankar, som du nu har tagit till dig och kan nyttja i vardagen, när det känns tungt på något vis. Nu har vi härlig vinter i Stockholm med sol, blå himmel, rätt mycket vit vacker snö och 10 minusgrader. Underbart.
Ha det så bra. Hälsa Johannes och ge lilltösen en stor kram från oss.
Hälsningar / Ingrid.